AU REVOIR
JEAN-LUC GODARD
“Cinema is truth at 24 frames a second.” Last year one of the most idiosyncratic directors of the French New Wave passed away at the age of 91. Coinciding with the 4K restoration re-release of his masterpiece Le Mépris, we are proud to bring back our retrospective honoring the iconic Jean-Luc Godard, the most playful enfant terrible of sixties French cinema, focussing on some of his most influential films like À Bout De Souffle, Une Femme Est Une Femme and Pierrot Le Fou.
Jean-Luc Godard was zondermeer het meest eigenzinnige exponent van de Franse Nouvelle Vague stroming die het filmlandschap tijdens de jaren zestig volledig op zijn kop zou zetten. Toen hij afgelopen september op 91-jarige leeftijd overleedt, verloor de wereld dan ook één van de meest invloedijke filmmakers aller tijden. Zijn debuutfilm À Bout De Souffle uit 1960 veegde de vloer aan met gevestigde conventies omtrent narratief en vorm en Godard zou dat zijn vier decennia durende carriere blijven doen met een speels gemak en innig politiek engagement. Met films als Pierrot Le Fou, Le Mépris en Vivre Sa Vie luidde de Fransman een tijdperk van cinematografische vrijheid in waarvan menig hedendaags filmmaker nog altijd de vruchten van plukt. Of het nu de klassiekers zijn van dat andere buitenbeetje, Quentin Tarantino, New Hollywood regisseurs als Martin Scorsese of Francis Ford Coppola, of de Hongkongse auteur Wong Kar-Wai, de invloed van Godard en de bevrijdende innovatie die hij voorstond, is onlosmakelijk verbonden met hun werk.