
Hiroshima Mon Amour (4K Restoration)
Frans gesproken
Engels ondertiteld
Met Hiroshima Mon Amour (1959) creëerde Alain Resnais een radicaal nieuw soort cinema, waarin herinnering niet slechts een thema is, maar de structuur zelf bepaalt. Emmanuelle Riva’s naamloze Franse actrice dwaalt door Hiroshima, haar liefdesaffaire met een Japanse man verweven met de echo’s van een ander verleden—haar jeugd in bezet Frankrijk, haar verloren liefde. De film is een constante dialoog tussen heden en verleden, waarin de grenzen tussen persoonlijke en collectieve trauma’s vervagen en geschiedenis een emotionele dimensie krijgt. Resnais en scenarist Marguerite Duras gebruiken herhaling en fragmentatie als een cinematografische equivalent van herinnering, waardoor de film aanvoelt als een wanhopige poging om het onzegbare vast te leggen. Hiroshima Mon Amour is geen conventioneel liefdesverhaal, maar een hypnotiserende meditatie over verlies, tijd en de onmogelijkheid om volledig te herinneren of te vergeten.
With Hiroshima Mon Amour (1959), Alain Resnais created a radically new kind of cinema—one where memory is not just a theme but the very fabric of the film itself. Emmanuelle Riva’s unnamed French actress drifts through Hiroshima, her affair with a Japanese man entangled with echoes of another past—her youth in occupied France, her lost love. The film unfolds as a continuous dialogue between past and present, where personal and collective traumas blur and history becomes an emotional force. Resnais and screenwriter Marguerite Duras use repetition and fragmentation as a cinematic equivalent of memory, making the film feel like a desperate attempt to grasp the ungraspable. Hiroshima Mon Amour is not a conventional love story but a hypnotic meditation on loss, time, and the impossibility of fully remembering—or forgetting.
zo 18 mei 12:00 | LAB 2 | Tickets |
ma 19 mei 14:45 | LAB 2 | Tickets |
wo 21 mei 12:45 | LAB 2 | Tickets |
do 22 mei 12:45 | LAB 3 | Tickets |
vr 23 mei 10:45 | LAB 3 | Tickets |
za 24 mei 12:45 | LAB 3 | Tickets |