
40 jaar WG-terrein: BLOK 4 – TIMELINE
BLOCK 4: TIMELINE
14.00-15.45
Programme schedule:
Thuisland
Variations on a schooldesk
geological evidence
Q & A Paul, Pau
dessert
31°42’49.5″N 35°10’13.9″E
Second hand stories
Q & A Daniele, Francisca
Tuisland (2006) – incl Q&A with Paul Reintjes
Director: Farshad Aria en Paul Reintjes
Duration: 20’08 min.
Language: Dutch / Subtitles: English
Tuisland is een film over een vader die met zijn zes jaar oude dochter teruggaat naar het land waar hij is opgegroeid. De reis is een intieme confrontatie met de plekken uit zijn jeugd. Verleden en heden vallen voor hem samen, terwijl zijn dochter er met een frisse blik naar kijkt.
Tuisland is a film about a father who returns with his six-year-old daughter to the country where he grew up. The journey is an intimate confrontation with the places of his youth. While for the father, the past and present seem to merge, his daughter views them with fresh eyes.
VARIATIONS ON SCHOOL DESK (2022) – incl, Q&A with Pau Mascians
Director: Pau Masclans
Duration: 1’19 min.
Variations on School Desk is een korte animatiefilm bestaande uit 560 potloodtekeningen verdeeld over vijf delen. Elk deel toont een schoolbank met een ironische twist. Autobiografische feiten worden gecombineerd met fictie, en verleden en heden worden naast elkaar geplaatst in een visuele loop.
Variations on School Desk is an animated short film composed of 560 pencil drawings divided in five parts. Each part depicts a school desk with an ironic twist. Combining autobiographical facts with fiction, and juxtaposing past and present in a visual loop.
Geological Evidences (2017)
Year: 2017
Director: Matthew C. Wilson
Duration: 10’ min.
Geological Evidences behandelt de onzekerheid over de positie en toekomst van de mens in relatie tot de aarde en klimaatverandering. Gefilmd in en rond een archeologische opgraving in een kolenmijn, komen de eeuwenoude drang naar calorieën—waarbij beenmerg werd gewonnen door Homo Sapiens—en de gevolgen van modern extractivisme samen.
Geological Evidences addresses uncertainty about the position and future of humans in relation to the Earth and climate change. Filmed in and around a pre-Homo sapiens archaeological excavation situated within a coal mine, the ancient drive for calories, where bone marrow was extracted, meets the aftermath of modern extractivism.
Desert (1985)
Director: Nan Hoover
Duration: 12’39 min.
In de ‘fata morgana’ Desert is het licht de factor die het zien bepaalt. Desert maakt zich los van de empirische werkelijkheid en nestelt zich in het mentale universum van de verbeelding. Het is de geleidelijke verandering van licht die het verstrijken van de tijd aangeeft en een subtiel samenspel van kleuren en vormen oproept.
In the mirage of Desert, light is the factor that determines what can be seen. Hoover points the camera at a fictional desert landscape so that light is the only variable element. Desert breaks free of empirical reality to find its place in the mental universe of the imagination. It is the gradual changing of light that indicates the passing of time and that evokes a subtle interplay of colors and forms.
31°42’49.5″N 35°10’13.9″E (2023) – incl. Q&A with Francisca Khamis Giacoman
Director: Francisca Khamis Giacoman
Duration: 10’50 min.
Language: Spanish and Arabic / Subtitles: English
Francisca Khamis Giacoman bezoekt de overblijfselen van het huis van haar familie in Al-Makhrour, Palestina, dat nu ontoegankelijk is voor hen. Ze verweeft feiten, fictie, geschiedenis en herinneringen om een huis te reconstrueren dat als een geest voortleeft in de mondelinge traditie van haar familie. Hoe representeren we ruimtes die we niet meer kunnen bereiken? En biedt de onzekerheid van niet-weten ruimte voor nieuwe mogelijkheden?
Francisca Khamis Giacoman revisits the remnants of her family's home in Al-Makhrour, Palestine, now inaccessible to them. She weaves together fact, fiction, history, and memory to reconstruct a house that persists as a ghost in her family’s oral tradition. How do we represent spaces we can no longer reach? And does the uncertainty of not knowing create room for new possibilities?
Second Hand Stories (2022) – incl. Q&A with Danielle van Vree
Director: Danielle van Vree
Duration: 24’ min.
Second Hand Stories is een korte film over onze relatie tot de ander en de patronen die wij als mens hierbinnen ontwikkelen. In de nachtelijke uren in het decor van een kringloopwinkel ontwaren we flarden van verhalen die door ons allen geleefd zouden kunnen zijn.
Second Hand Stories is a film about our relationship to the other and the patterns or rituals we develop within these relationships. At night, in the setting of a second-hand store, we discover fragments of stories that could have been lived by any of us.
___________________________________________________________________________