Portrait De La Jeune Fille En Feu
Frans gesproken
Engels ondertiteld
On May 28 the film will feature an introduction by Madyasa Vijber and Rodante van der Waal on reproductive justice, in response to the small yet memorable role of the midwife in the film (€2,50 surcharge).
Portrait De La Jeune Fille En Feu is de nieuwe film van regisseur Céline Sciamma (Tomboy, Girlhood). Een tijdloos en universeel verhaal over verliefd worden, verlangen en onmogelijke liefde.
Op een afgelegen eiland bij Bretagne aan het einde van de 18e eeuw, krijgt kunstenares Marianne (Noémie Merlant) de opdracht om het huwelijksportret van Heloïse (Adèle Haenel) te schilderen. De eigengereide Heloïse staat niet te springen om het huwelijk, dus maakt Marianne het portret zonder haar medeweten. Tijdens lange wandelingen aan de Franse kust observeert ze haar model uitvoerig: haar bewegingen, haar blik, een zeldzame glimlach. ‘s Nachts werkt Marianne stiekem aan het schilderij. In Heloïses laatste dagen van vrijheid, groeit de aantrekkingskracht tussen de twee vrouwen, totdat uiteindelijk de liefde ontvlamt.
Portrait De La Jeune Fille En Feu ging in première op het filmfestival van Cannes, waar de film enthousiast werd ontvangen door pers en publiek: “an exquisitely executed love story”, aldus The Hollywood Reporter. De film ging er vandoor met de prijs voor Beste Scenario en de Queer Palm.
Céline Sciamma’s sumptuously beautiful Cannes prize-winner is one of cinema’s most compelling visions of the power of desire. Set in late 18th century France, painter Marianne (Noémie Merlant) is commissioned by an affluent countess to paint the wedding portrait of her sheltered daughter Héloïse (Adèle Haenel) so she can be appraised by a suitor across the sea.
Completing the portrait in secret, observing the resistant Héloïse by day and painting her by night, the two women grow closer. Their intimacy and attraction begins to blossom into a profoundly charged romance.
Seductive, devastating and irresistibly beautiful, this period piece with a distinctly modern feminist sensibility sees Sciamma (Tomboy, Girlhood) take her place as one of her generation’s finest filmmakers.