Maternal
Spaans gesproken
Engels ondertiteld
Een klooster in een buitenwijk van Buenos Aires heeft een opvangcentrum voor alleenstaande moeders en hun peuters: een zogenaamde ‘hogar’. De moeders zijn vrij, maar toch voelen sommigen zich beklemd door de opgelegde regels. Zo ook de grofgebekte Luciana met haar 4-jarige dochter Nina, en haar hartsvriendin Fati, zwanger van een tweede kind.
Op een dag komt de stille Italiaanse novice Paola in het klooster. Ze doorloopt een proefperiode voor ze haar geloften mag afleggen. Als Luciana ’s nachts het klooster uit sluipt om haar nieuwe minnaar te ontmoeten en niet meer terugkeert, werpt Paola zich op als de nieuwe moeder van de achtergelaten Nina. Dit wordt met argwaan bekeken door Fati en de kloosterzusters. De drie vrouwen geven elk op hun eigen manier invulling aan het moederschap. ‘Maternal’ is een gevoelige, geduldige en rustige film die tot nadenken stemt over de moederrol. De film en de acteursregie is van een hoog niveau. De meeste meisjes worden gespeeld door niet-professionele actrices. De tegenstellingen tussen het leven binnen de kloostermuren, de strenge leer van de zusters en de frivoliteit van de meisjes worden mooi in beeld gebracht.
Maura Delpero regisseerde eerder documentaires en maakt met deze film succesvol de sprong naar fictie. Zelf gaf ze 4 jaar lang filmles aan tienermoeders in een opvangklooster in Buenos Aires, wat haar inspireerde tot het maken van ‘Maternal’.
What is motherhood? Maura Delpero’s ‘Maternal’ shows us a world in which two forms of motherhood—the single mother and the holy mother—collide. Set within the walls of a ‘hogar’, an Italian religious shelter for young single mothers in Buenos Aires, the film follows three women: Sister Paola, an Italian nun about to take her religious vows, Luciana, a teenage mother struggling to care for her daughter, and Fatima, another teenage mother with a young son, who is pregnant with her second child. All three struggle with the implications of motherhood in their own way… ‘Maternal’ works on multiple levels by showing the complexity of love and care. The film plays with religious symbolism and with themes such as temptation and freedom without passing harsh judgements. It’s a nuanced portrayal of motherhood that’s disarming, moving, and charmingly funny. ‘In an environment where the Virgin Mary is held up as the exemplar of motherhood, how does that ideal square with the noisier, messier, considerably less virginal reality of maternal life? That question lies at the heart of “Maternal,” a moving, lively study of conflicting duties and desires… Mixing starkly composed formalism with more organic, observational material of a piece with her non-fiction background, Delpero’s film… can be considered an auspicious international arrival.