Imagine Film Festival: The Eyes Below
Engels,Frans gesproken
Engels ondertiteld
Angsten verschijnen als monsters in de nacht in deze griezelige, dromerige, en minimalistische horror.
Als Eugène naar bed gaat, is alles rustig en stil in huis. Als hij op het punt staat om in slaap te vallen, kruipt er iets langs zijn benen, vervolgens zijn buik en dan zijn borst. Een ding dat zo zwaar is dat hij beseft dat de nacht niet zo vredig zal zijn als hij dacht.
Dit vervolg op The Woman with the Leopard Shoes (Imagine 2021) speelt zich volledig af in een slaapkamer die alleen wordt verlicht door een open haard. Het is in hoge mate een studie van licht, schaduw, en kleur dat tot film is verwerkt en zorgvuldig is aangekleed. Nog meer dan zijn voorganger is The Eyes Below een oefening in minimalisme met weinig tot geen dialoog en de wereld vanuit het perspectief van Eugène.
Zwevend tussen droom en werkelijkheid zijn Eugènes angsten die hem letterlijk besluipen reëel en maar al te herkenbaar. Wanneer de nacht een monster wordt en jouw nachtrust een gevangenis.
Fears come as monsters in the night, in this creepy, dreamlike minimalist horror.
When Eugène goes to bed, everything is calm and silent in the house. As he is about to fall asleep, something creeps up his legs, his stomach and then his chest. A mass, so heavy that he realizes that the night won’t be as peaceful as he thought.
Set entirely in a bedroom lit only by an open fire, this follow up to The Woman with the Leopard Shoes (Imagine 2021) is very much a study of light, shadow and color, shot on film and meticulously set dressed. Even more than its predecessor, The Eyes Below is an exercise in minimalism, with little to no dialogue and showing the world from Eugène’s perspective.
Hovering between dream and reality, Eugène’s fears that literally creep up on him are real and all too recognizable. When the night becomes a monster and your sleep a prison.