
Imagine Film Festival: The Devil’s Bath
Duits gesproken
Engels ondertiteld
Een prachtige en ongelooflijk grimmige afdaling naar de waanzin van een verstikkende samenleving.
Wanneer Agnes met Wolf trouwt belandt ze in een afstandelijk gezin met een bemoeizieke schoonmoeder en een man die zich liever omringt met andere mannen. Al snel wordt deze gevangenis te veel voor de gevoelige Agnes, wier melancholie verandert in een drama dat iedereen dreigt te overspoelen.
Regisseursduo Veronika Franz en Severin Fiala bewijst wederom hun expertise in het doorgronden van de gebroken menselijke psyche. Of het nu de paranoia van Goodnight Mommy is of de genadeloze wreedheid van The Lodge, het duo observeert de menselijke aard met een meedogenloos scherpe blik. The Devil’s Bath is daarop geen uitzondering: in het Oostenrijk van de vroege achttiende eeuw worden religieus fanatisme en maatschappelijke druk tot op de bodem verkend, in een verhaal over een jonge vrouw die letterlijk en figuurlijk zo in de val zit, dat niet alleen zij gevaar loopt, maar iedereen om haar heen.
A beautiful and staggeringly bleak descent into the madness of a claustrophobic society.
When Agnes marries Wolf, she finds herself in an emotionally cold household with an overbearing mother-in-law and a husband who prefers the company of other men. It isn’t long before this prison begins to overwhelm sensitive Agnes, whose melancholy turns into a tragedy that threatens to engulf everyone around her.
Director duo Veronika Franz and Severin Fiala continue to prove that they’re experts in understanding the broken human psyche. Whether it’s the striking paranoia in Goodnight Mommy or the cruelty of The Lodge, the duo explore human nature with an unrelenting gaze that never wavers. The Devil’s Bath is no exception: set in upper Austria in the 1700’s, depression, religious fervor and societal pressures are explored to the limit, in a story of a young woman trapped – both literally and figuratively – in such a way it could hurt not only her, but everyone close to her.