Imagine Film Festival: Dystopia In Denial incl. Q&A

Volgens George Orwell moesten we ons schrap zetten voor het jaar 1984. Een totalitaire staat zou de mens reduceren tot slaaf. Big Brother zou ons non-stop in de gaten houden. Geen vrijheid, geen rechten, geen privacy.

Het échte jaar 1984 liep wat anders. Sterker nog, het bleek één van de meest zorgeloze jaren die de mensheid heeft gekend. Aan dystopische voorspellingen had men in het Hollywood van de jaren tachtig geen boodschap. Het publiek keek liever weg en stond massaal in de rij voor escapisme, fantasy en nostalgische romantiek, blind voor de donkere toekomst die wachtte. In het oog van de storm, tussen het waarschuwende vingertje uit het verleden en onze huidige cynische tijd in, hield 1984 zich vooral bezig met het kijken door een felroze bril.

Was er een reden achter deze massale ontkenning, of was de wereld op het spoor van utopia? Waarom lijkt het alsof dystopiën tegenwoordig zoveel meer in zwang zijn? En hoe kan het dat dystopische fictie vroeger aanzette tot rebellie, maar vandaag de dag leidt tot een gevoel van bevestiging? Peet Gelderbloms gloednieuwe video-essay zet aan het denken, maar doet dat op zeer humoristische wijze. Ga na afloop met de filmmaker in gesprek.

Orwell told us to brace ourselves for 1984: a totalitarian state would reduce us to slaves. 1984 actually turned out to be one of the most carefree years ever. Why this denial? Why are dystopias much more in vogue these days? Peet Gelderblom’s essay uses humour to make you think.

Orwell told us to brace ourselves for the year 1984. A totalitarian state would reduce mankind to slaves. Big Brother would be watching us non-stop. No freedom, no rights, no privacy. The actual year 1984 was a bit different. In fact, it turned out to be one of the most carefree years in human history. Hollywood had no interest in dystopian prophecies in the 80s. Audiences preferred to look the other way and lined up en masse for escapism, fantasy and nostalgic romance, blind to the dark future that awaited. In the eye of the storm, between the wagging finger of the past and our current cynical era, 1984’s main concern was seeing things through bright pink glasses. 

Was there a reason for this mass denial or was the world actually on the verge of utopia? Why does it seem like dystopias are so much more in vogue these days? And why is it that where dystopian fiction used to incite rebellion, these days it feels more like confirmation? Peet Gelderblom’s brand-new video essay makes you think whilst adding humour. Join the filmmaker in conversation afterwards.

This film is part of Imagine Film Festival 2024.


za 26 okt 16:45LAB 2Tickets

Verwacht

  • 24 October 2024

Speelduur

  • 1 uur en 12 minuten