Hitchcock’s Gaze incl. nagesprek
In Psycho zien we hoe Norman Bates Marion Crane bespiedt terwijl ze zich uitkleedt. Hoe hij zich voelt, begrijpen we. Maar hoe is het voor haar om bekeken te worden? In haar video-essay Hitchcock’s Gaze: What It Means to Be Looked at neemt schrijver Basje Boer de films van Alfred Hitchcock als uitgangspunt om het te hebben over hoe we vrouwelijke passiviteit verheerlijken, en wat daarvan de gevolgen zijn. Ze zoomt niet alleen in op Psycho, Vertigo en Rear Window, maar trekt ook parallellen met onder andere Gillian Flynns roman Gone Girl, Twin Peaks, de sprookjes van Walt Disney en Shakespeare-personage Ophelia. In samenwerking met Menno Kooistra.
In Psycho we see Norman Bates spying on Marion Crane while she undresses. How he feels is obvious. But what is it like for her to be watched? In her video essay Hitchcock’s Gaze: What It Means to Be Looked at, writer Basje Boer uses the films of Alfred Hitchcock as a starting point to talk about how we glorify female passivity, and what the consequences of doing so are. She doesn’t only focus on Psycho, Vertigo and Rear Window, but also draws parallels with, amongst others, Gillian Flynn’s novel Gone Girl, Twin Peaks, Walt Disney’s fairy tales and the Shakespeare character Ophelia. A collaboration with Menno Kooistra.