Funeral Parade Of Roses (4K Restoration)

Japans gesproken
Engels ondertiteld

Het verbijsterende, caleidoscopische meesterwerk van regisseur Toshio Matsumoto is een van de meest subversieve en bedwelmende films van eind jaren zestig: een halsbrekende duik in een duizelingwekkende, ongeziene Tokioaanse nachtwereld van dragqueenbars en fabelachtige diva’s, gevoed door drank, drugs, fuzzgitaren, performancekunst en zwarte mascara. Niemand minder dan Stanley Kubrick noemde de film als een directe invloed op zijn eigen dystopische klassieker A Clockwork Orange. Transgenderacteur Peter (uit Kurosawa’s Ran), destijds een onbekende clubdanseres, geeft een verbazingwekkende Edie Sedgwick/Warhol superster-achtige performance als het hete jonge ding Eddie, gastvrouw in Bar Genet – waar ze een gewelddadige driehoeksverhouding aangaat met regerend drag queen Leda (Osamu Ogasawara) voor de aandacht van clubeigenaar Gonda (gespeeld door Kurosawa’s vaste gast Yoshio Tsuchiya, uit Seven Samuri en Yojimbo). Matsumoto, een van Japans meest vooraanstaande experimentele filmmakers, buigt en vervormt hier de tijd zoals Resnais in Last Year at Marienbad. Hij mengt vrijelijk documentaire interviews, Brechtiaanse film-in-een-film terzijdes, Oedipale voorgevoelens van rampspoed, zijn eigen avant-garde shorts en zelfs cartoonballonnen op het scherm tot een duizelingwekkende werveling van beeld en geluid.

 

Director Toshio Matsumoto’s shattering, kaleidoscopic masterpiece is one of the most subversive and intoxicating films of the late 1960s: a headlong dive into a dazzling, unseen Tokyo night-world of drag queen bars and fabulous divas, fueled by booze, drugs, fuzz guitars, performance art and black mascara. No less than Stanley Kubrick cited the film as a direct influence on his own dystopian classic A Clockwork Orange. An unknown club dancer at the time, transgender actor Peter (from Kurosawa’s Ran) gives an astonishing Edie Sedgwick/Warhol superstar-like performance as hot young thing Eddie, hostess at Bar Genet — where she’s ignited a violent love-triangle with reigning drag queen Leda (Osamu Ogasawara) for the attentions of club owner Gonda (played by Kurosawa regular Yoshio Tsuchiya, from Seven Samuri and Yojimbo). One of Japan’s leading experimental filmmakers, Matsumoto bends and distorts time here like Resnais in Last Year at Marienbad, freely mixing documentary interviews, Brechtian film-within-a-film asides, Oedipal premonitions of disaster, his own avant-garde shorts, and even on-screen cartoon balloons, into a dizzying whirl of image + sound.

Whether laughing with drunken businessmen, eating ice cream with her girlfriends, or fighting in the streets with a local girl gang, Peter’s ravishing Eddie is something to behold. “She has bad manners, all she knows is coquetry,” complains her rival Leda – but in fact, Eddie’s bad manners are simply being too gorgeous for this world. A key work of the Japanese New Wave and of queer cinema, Funeral Parade has been restored in 4K from the original 35mm camera negative and sound elements.


Regisseur

  • Toshio Matsumoto

Acteurs

  • Shinnosuke Ikehata
  • Toyosaburo Uchiyama

Release

  • 13 September 1969

Speelduur

  • 1 uur en 45 minuten

Subtitles

  • Engels