Der Himmel Über Berlin (4K Restoration)
Frans,Duits gesproken
Engels ondertiteld
Deze meest recente 4K-restauratie presenteert Wim Wenders’ hartverscheurende, Berlijnse stadssymfonie als een glorieuze liefdesbrief aan een stad en een tijdcapsule van een vervlogen tijdperk.
Damiel (Bruno Ganz op zijn kwetsbaarst) is één van een legioen engelen die waken over de levens van de inwoners van een verdeelde stad. De film speelt zich af aan het eind van de jaren ’80, voordat de Berlijnse Muur viel, en brengt Damiels verlangen om te voelen in kaart, net als de mensen over wie hij waakt. Hij is vooral verrukt van Marion, een trapeze-artieste in het plaatselijke circus. Hoewel alleen kinderen de engelen kunnen zien, is Marion zich vaag bewust van Damiels aanwezigheid. Net als de enigmatische acteur Peter Falk, die in de stad is voor een filmshoot en een verleden heeft dat hem in nauw verband brengt met de buitenwereldse bewakers.
Buiten de centrale romance ligt de rijkdom van Wenders’ klassieker in de aangrijpende momentopnamen van het leven van de Berlijnse bevolking – individuen die aan de rand van het verhaal staan, maar die Damiels verlangen naar een sterfelijke staat voeden. Wenders’ camera zweeft boven de stad en legt deze levens in beweging vast, terwijl Damiels mede-engel Cassiel (Otto Sander) zijn vriend eraan herinnert wat hij zal verliezen door een sterfelijke staat te bereiken. Der Himmel Über Berlin weerspiegelt de overgang tussen kleur en zwart-wit die voor het eerst werd gebruikt in Michael Powell en Emeric Pressburgers drama A Matter of Life and Death uit 1946 en evenaart het magische aura van die film – niet alleen wat betreft het onderwerp, maar ook als een werk van transcendente cinema.
This latest 4K restoration presents Wim Wenders’ heartbreaking, Berlin city symphony as a glorious love letter to a city and a time capsule of a bygone era.
Damiel (Bruno Ganz at his most vulnerable) is one of a legion of angels watching over the lives of the inhabitants of a divided city. Set in the late 1980s, before the Berlin Wall fell, the film charts Damiel’s desire to feel, as well as the people he watches over. He is especially enamoured of Marion, a trapeze artist at the local circus. Although only children can see the angels, Marion is vaguely aware of Damiel’s presence. So is the enigmatic actor Peter Falk, who is in town for a film shoot and has a past that puts him in close touch with the otherworldly guards.
Beyond the central romance, the richness of Wenders’ classic lies in the poignant snapshots of the lives of Berlin’s people – individuals who are on the fringes of the story, but who feed Damiel’s longing for a mortal state. Wenders’ camera hovers above the city, capturing these lives in motion, while Damiel’s fellow angel Cassiel (Otto Sander) reminds his friend what he will lose by reaching a mortal state. Der Himmel Über Berlin echoes the transition between colour and black and white first used in Michael Powell and Emeric Pressburger’s 1946 drama A Matter of Life and Death, and matches the magical aura of that film – not only in terms of subject matter, but also as a work of transcendent cinema.