Damnation

Hongaars gesproken
Engels ondertiteld
Bela Tarr maakte een ongrijpbare, melancholieke film over het naderende einde van het communisme. Grijzen en schaduwtinten verlenen deze existentiële film noir-parabel over wanhoop een bijna abstracte schoonheid te midden van regen, modder en huilende honden. Karrer leeft sinds zijn ontslag een teruggetrokken bestaan in een grauw industriestadje op het Hongaarse platteland; zijn avonden brengt hij door in de Titanic Bar: daar staart hij verliefd naar de zangeres, zonder resultaat. De vrouw is al getrouwd. Zo zou de logline of pay-off kunnen luiden voor Béla Tarrs portret van een haveloze man in kommervolle omstandigheden aan de vooravond van de val van het communisme. Zou – want Tarr (Pécs, 1955) is niet een regisseur die zijn werk graag samenbalt in eenvoudige oneliners. Het verhaal speelt in zijn films een ondergeschikte rol, de beelden – in zwart-wit – doen het werk, soundtrack en muziek dragen zijn parabels over de mens als een bundel van existentiële wanhoop. Digitale 4K-restauratie.

In a small Hungarian town lives Karrer, a listless and brooding man who has almost completely withdrawn from the world, but for an obsession with a singer in the bar he frequents. The first film in which Hungarian auteur Béla Tarr’s fully realised his mesmerising and apocalyptic world view is an immaculately photographed and composed study of eternal conflict: the centuries-old struggle between barbarism and civilization.


Regisseur

  • Béla Tarr

Acteurs

  • Miklós Székely B.
  • Gyula Pauer
  • Vali Kerekes

Jaar

  • 1988

Speelduur

  • 1 uur en 56 minuten

Subtitles

  • Engels

Kijkwijzer

  • 16
  • Still 5140
  • Still 5141
  • Still 5142
  • Still 5143
  • Still 5144
  • Still 5145
  • Still 5146
  • Still 5147
  • Still 5148