Cidade De Deus (4K Restoration)
Portugees gesproken
Engels ondertiteld
In de aangrijpende verfilming van de roman van Paulo Lins verkent ‘City of God’ het leven in de gelijknamige favela in Rio de Janeiro van de jaren 1960 tot 1980. Door de ogen van Rocket (Alexandre Rodrigues), een ambitieuze fotograaf, toont de film zijn pogingen om te ontsnappen aan het heersende geweld en de misdaad. Hij streeft naar een beter leven en droomt ervan om Angélica (Alicia Braga) voor zich te winnen. Zijn leven staat in contrast met L’il Zé (Leandro Firmino), die opklimt tot een meedogenloze misdaadbaas naast zijn vriend de geliefde Bené (Phellipe Haagensen). De spanning escaleert wanneer Knockout Ned (zanger/acteur Seu Jorge) op zoek naar wraak verschijnt, wat leidt tot een heftige bendegevecht.
De film is geregisseerd door Fernando Meirelles en de rauwe optredens, vooral van niet-acteurs uit de favela’s, en de dynamische cinematografie van César Charlone brengen de chaos van de favela levendig in beeld. De montage door Daniel Rezende draagt, samen met een levendige soundtrack, bij aan het intense tempo van de film.
In the gripping adaptation of Paulo Lins’ novel, ‘City of God’ explores the life in the Rio de Janeiro favela of the same name from the 1960s to the 1980s. Through the eyes of Rocket (Alexandre Rodrigues), an aspiring photographer, the film depicts his attempts to avoid the prevalent violence and crime. He aspires for a better life, dreaming of winning over Angélica (Alicia Braga). His life contrasts with L’il Zé (Leandro Firmino), who rises to become a ruthless crime lord alongside his friend the much loved Bené (Phellipe Haagensen). The tension escalates when Knockout Ned (singer / actor Seu Jorge) seeking vengeance appears, leading to a fierce gang showdown.
Directed by Fernando Meirelles, the film’s raw performances, especially by non-actors from the favelas, and César Charlone’s dynamic cinematography vividly capture the chaos of the favela. The editing by Daniel Rezende, along with a vibrant soundtrack, contributes to the film’s intense pace.