Bonnie And Clyde
Engels gesproken
Geen ondertiteling
Producent/ster Warren Beatty moest Warner Bros. overtuigen om deze film te financieren, die de op één na hoogste opbrengst van de studio werd. Het veroorzaakte ook grote controverse door het herdefiniëren van geweld in de film en het neerzetten van de criminele hoofdrolspelers als sympathieke anti-helden. Losjes gebaseerd op de ware heldendaden van Clyde Barrow en Bonnie Parker in de jaren 30, begint de film als Clyde (Beatty) de auto van de moeder van Bonnie Parker (Faye Dunaway) probeert te stelen. Bonnie is opgewonden door het outlaw-gedrag van Clyde en hij stimuleert haar nog meer door in haar bijzijn een winkel te beroven. Clyde steelt een auto, met Bonnie op sleeptouw, en hun legendarische misdaadgolf begint. De twee trekken van stad naar stad en plegen kleine overvallen, totdat ze zich aansluiten bij Clyde’s broer Buck (Gene Hackman), zijn schrille vrouw Blanche (Estelle Parsons) en een trage pompbediende genaamd C.W. Moss (Michael J. Pollard). De nieuwe bende berooft een bank en Clyde wordt al snel in de pers afgeschilderd als een Robin Hood uit het Depressietijdperk wanneer hij een bankklant zijn geld laat houden. Al snel is de politie de bende op het spoor en zijn ze constant op de vlucht. Ze ontvoeren zelfs een Texas Ranger (Denver Pyle) en zetten hem geboeid op drift op een vlot, nadat hij in Bonnie’s gezicht spuugt als ze hem kust. Diezelfde ranger leidt later een overval op de bende waarbij Buck sterft, Blanche gevangen wordt genomen en zowel Clyde als Bonnie gewond raken. De altijd loyale C.W. brengt ze naar het huis van zijn vader. C.W.’s vader keurt de banden van zijn zoon met gangsters af en sluit een deal met de Texas Rangers. Er wordt een val opgezet die eindigt in een van de bloedigste sterfscènes uit de filmgeschiedenis. De film maakte sterren van Beatty en Dunaway en was ook het debuut van Gene Wilder als een begrafenisondernemer die kortstondig door de bende gevangen werd genomen. Het portret van Bonnie en Clyde als rebellen die meeleefden met de arme arbeidersbevolking van de jaren ’30 sloeg aan bij de tegencultuur van de jaren ’60 en hielp een nieuw, jong publiek voor Amerikaanse films te genereren dat doorwerkte in Hollywoods vernieuwing van de jaren ’70. De combinatie van seks en geweld met dynamische sterren, sociale relevantie, een traditioneel Hollywood-genre en een aantrekkingskracht op een hip, jong publiek zette de toon voor veel Amerikaanse films die nog zouden komen.
Producer/star Warren Beatty had to convince Warner Bros. to finance this film, which went on to become the studio’s second-highest grosser. It also caused major controversy by redefining violence in cinema and casting its criminal protagonists as sympathetic anti-heroes. Based loosely on the true exploits of Clyde Barrow and Bonnie Parker during the 30s, the film begins as Clyde (Beatty) tries to steal the car of Bonnie Parker (Faye Dunaway)’s mother. Bonnie is excited by Clyde’s outlaw demeanor, and he further stimulates her by robbing a store in her presence. Clyde steals a car, with Bonnie in tow, and their legendary crime spree begins. The two move from town to town, pulling off small heists, until they join up with Clyde’s brother Buck (Gene Hackman), his shrill wife Blanche (Estelle Parsons), and a slow-witted gas station attendant named C.W. Moss (Michael J. Pollard). The new gang robs a bank and Clyde is soon painted in the press as a Depression-era Robin Hood when he allows one bank customer to hold onto his money. Soon the police are on the gang’s trail and they are constantly on the run, even kidnapping a Texas Ranger (Denver Pyle) and setting him adrift on a raft, handcuffed, after he spits in Bonnie’s face when she kisses him. That same ranger leads a later raid on the gang that leaves Buck dying, Blanche captured, and both Clyde and Bonnie injured. The ever-loyal C.W. takes them to his father’s house. C.W.’s father disaproves his son’s affiliation with gangsters and enters a plea bargain with the Texas Rangers. A trap is set that ends in one of the bloodiest death scenes in cinematic history. The film made stars out of Beatty and Dunaway, and it also featured the screen debut of Gene Wilder as a mortician briefly captured by the gang. Its portrayal of Bonnie and Clyde as rebels who empathized with the poor working folks of the 1930s struck a chord with the counterculture of the 1960s and helped generate a new, young audience for American movies that carried over into Hollywood’s renewal of the 1970s. Its combination of sex and violence with dynamic stars, social relevance, a traditional Hollywood genre, and an appeal to hip young audiences set the pace for many American movies to come.