
Apocalypse Now: Final Cut
Engels gesproken
Nederlands ondertiteld
Francis Ford Coppola’s epos uit 1979 over de waanzin van de Vietnamoorlog, met Martin Sheen, Marlon Brando, Robert Duvall en Dennis Hopper in de hoofdrollen, is wel omschreven als een oorlog op zich. De kosten liepen legendarisch uit de hand en de omstandigheden op de set waren gespannen. Digitale 4K-restauratie. ‘Dit is geen film over Vietnam. Deze film ís Vietnam.’ Francis Ford Coppola’s oordeel over Apocalypse Now mag klinken als grootspraak, de uitspraak is niet ver bezijden de waarheid. Hoofdrolspeler Martin Sheen werd getroffen door een hartaanval, het budget liep op tot 31 miljoen dollar en de opnames verzandden in vier lange maanden afzien in de jungle van de Filipijnen. Marlon Brando leverde een onvergetelijke mompelmonoloog af als de waanzinnige kolonel Kurtz (‘I’ve seen horrors…’) die heerst over een zelfgeschapen minirijkje in de jungle, en Dennis Hopper speelt een doorgeflipte oorlogsfotograaf die angstwekkend dicht bij Hoppers drugsdoordesemde zelf blijft. De openingsscène met een zwetende Martin Sheen onder de ventilator in een Vietnamse hotelkamer en de helikopteraanval op de maat van Wagners Walküre-thema behoren onderhand tot het collectief filmisch geheugen. En dan hebben we Robert Duvalls optreden als de napalm-minnende luitenant-kolonel Bill Kilgore nog niet eens vermeld. Twee Oscars: voor het camerawerk van Vittorio Storaro en het sounddesign. De Final Cut (2019) van Francis Ford Coppola is een nieuwe hoge-resolutiescan met gereviseerde soundmix (nu met de ultralage geluiden van de helikopter) en is twintig minuten korter dan Redux.
One of a cluster of late-1970s films about the Vietnam War, Francis Ford Coppola’s Apocalypse Now adapts the Joseph Conrad novella Heart of Darkness to depict the war as a descent into primal madness. Capt. Willard (Martin Sheen), already on the edge, is assigned to find and deal with AWOL Col. Kurtz (Marlon Brando), rumored to have set himself up in the Cambodian jungle as a local, lethal godhead. Along the way Willard encounters napalm and Wagner fan Col. Kilgore (Robert Duvall), draftees who prefer to surf and do drugs, a USO Playboy Bunny show turned into a riot by the raucous soldiers, and a jumpy photographer (Dennis Hopper) telling wild, reverent tales about Kurtz. By the time Willard sees the heads mounted on stakes near Kurtz’s compound, he knows Kurtz has gone over the deep end, but it is uncertain whether Willard himself now agrees with Kurtz’s insane dictum to “Drop the Bomb. Exterminate them all.” Coppola himself was not certain either, and he tried several different endings between the film’s early rough-cut screenings for the press, the Palme d’Or-winning “work-in-progress” shown at Cannes, and the final 35 mm U.S. release (also the ending on the video cassette). The chaotic production also experienced shut-downs when a typhoon destroyed the set and star Sheen suffered a heart attack; the budget ballooned and Coppola covered the overages himself. These production headaches, which Coppola characterized as being like the Vietnam War itself, have been superbly captured in the documentary, Hearts of Darkness: A Filmmaker’s Apocalypse. Despite the studio’s fears and mixed reviews of the film’s ending, Apocalypse Now became a substantial hit and was nominated for eight Academy Awards, including Best Picture, Best Director, Best Supporting Actor for Duvall’s psychotic Kilgore, and Best Screenplay. It won Oscars for sound and for Vittorio Storaro’s cinematography. This hallucinatory, Wagnerian project has produced admirers and detractors of equal ardor; it resembles no other film ever made, and its nightmarish aura and polarized reception aptly reflect the tensions and confusions of the Vietnam era.