Aparajito
Bengaals gesproken
Engels ondertiteld
In het tweede deel van de Apu-trilogie, ook los van de andere delen te bekijken, legt Ray de pulserende energie vast van de oude stad Varanasi waar Apu opgroeit van kind tot adolescent. Een teder meesterwerk over de soms pijnlijke, veranderende relatie tussen ouders en kinderen door de jaren heen. In zijn Apu-trilogie belicht Satyajit Ray het alledaagse leven aan de onderkant van de Indiase maatschappij, aan de hand van drie levensfases van de titelfiguur. Dit tweede deel pakt de Roy-familiesaga op waar Pather Panchali eindigde. De film won een Gouden Leeuw op het Filmfestival van Venetië en vestigde de naam van Ray als een van de belangrijkste internationale filmmakers. De Roys zijn inmiddels verhuisd – ze ruilen velden vol bloemen en weidse luchten in voor de drukte van de oude stad Varanasi aan de rivier de Ganges. Na de dood van zijn vader vertrekt Apu om te studeren in Kolkata (destijds Calcutta), wat de toch al gespannen moeder-zoonrelatie er niet beter op maakt. Ray’s observaties van de menselijke relaties die door de jaren heen veranderen, maken zijn werk zo universeel. De prachtige beelden en muziek doen de rest. Satyajit Ray (1921-1992) is zonder twijfel een van de grootste filmmakers van India. Akira Kurosawa vergeleek het niet te hebben gezien van zijn films met ‘als in de wereld zijn zonder ooit de zon of maan te hebben gezien’. Ook hedendaagse makers als Wes Anderson en Chris Nolan behoren tot de bewonderaars van zijn werk.
In the second part of the Apu trilogy, also viewable separately from the other parts, Ray captures the pulsating energy of the ancient city of Varanasi where Apu grows up from child to adolescent. A tender masterpiece about the sometimes painful, changing relationship between parents and children over the years. In his Apu trilogy, Satyajit Ray highlights everyday life at the bottom of Indian society, through three stages of the title character’s life. This second part picks up the Roy family saga where Pather Panchali ended. The film won a Golden Lion at the Venice Film Festival and established Ray’s name as one of the leading international filmmakers. The Roys have since moved away – exchanging fields of flowers and vast skies for the hustle and bustle of the ancient city of Varanasi on the Ganges River. After his father’s death, Apu leaves to study in Kolkata (then Calcutta), which doesn’t help the already strained mother-son relationship. Ray’s observations of human relationships changing over the years is what makes his work so universal. The beautiful images and music do the rest. Satyajit Ray (1921-1992) is undoubtedly one of India’s greatest filmmakers. Akira Kurosawa compared not having seen his films to ‘being in the world without ever having seen the sun or moon’. Contemporary makers like Wes Anderson and Chris Nolan are also among the admirers of his work.
wo 18 dec 11:00 | LAB 3 | Tickets |