LAB CLASSICS: IL CONFIRMISTA
Afgelopen week kopte de Italiaanse krant La Repubblica met de dood van ‘l’ultimo grande maestro’ toen op 77-jarige leeftijd de Oscar-winnend regisseur Bernardo Bertolucci overleed. Bertolucci stond bekend om zijn politiek geëngageerde en taboedoorbrekende films – van het epische Novecento, het controversiële The Last Tango In Paris tot het met prijzen overladen The Last Emperor. Als eerbetoon aan de Italiaanse meester vertonen we nog tweemaal deze intellectuele thriller vol visueel expressionisme.
Il conformista schetst het proces van aanpassing aan de mores van het fascisme door de volstrekt onopvallende Marcello Clerici (Jean-Louis Trintignant), een jongeman van goede komaf die worstelt met zijn onderdrukte homoseksualiteit. Voor de fascistische partij voert de ex-student liquidaties uit, onder andere op zijn voormalige filosofieprofessor in Parijs, een overtuigde antifascist. Bij de val van Mussolini wist de opportunist alle sporen van zijn collaboratie uit.
De film werd bij uitbreng geprezen om zijn intelligente analyse van het fascisme als een alles doordringende ideologie waarin onderdrukte verlangens en frustraties worden gesublimeerd.
Ook voor het spel van Trintignant en medespelers Stefania Sandrelli en Dominique Sanda was veel lof, evenals voor de fotografie van Bertolucci’s vaste cameraman Vittorio Storaro.